Berikut adalah
surat TDM kepada Nik Aziz pada tahun 1994,
PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB Tuan Haji Nik Abdul Aziz bin Nik Mat
Menteri Besar Kelantan
KELANTAN
Y.A.B. Tuan Haji,
PENGUATKUASAAN KANUN JENAYAH SYARIAH II
1993
DI NEGERI KELANTAN
Rujukan : MB(KN)(S)16/6/(26)
Bertarikh 8 Jun 1994
Pihak kerajaan pusat sentiasa berpandukan
kepada kebijaksanaan (Al-Hikmah) yang telah ditunjukkan oleh Baginda Rasulullah
SAW. dan juga para sahabat baginda khususnya al-khulafa ar-Rasyidun dalam
melaksanakan ajaran Islam lebih-lebih lagi yang berkaitan dengan hukum-hukum
jenayah.
1. Jalan yang diambil oleh Kerajaan Pusat
ini adalah juga berpandukan kepada kaedah yang terdapat dalam sistem
pemerintahan Islam iaitu “tindakan pemerintahan adalah sentiasa bergantung
kapada kepentingan ramai (muslihat umum).” Penguatkuasaan kanun jenayah yang
digubal oleh Kerajaan PAS di Kelantan, menurut kajian sehingga setakat ini
tidak menampakkan dan tidak menyakinkan pakar-pakar perundangan Islam yang
tidak mempunyai sebarang kepentingan politik bahawa ia selari dengan ajaran dan
kehendak Islam sebagaimana yang telah diuruskan dengan bijaksana oleh
Rasulullah SAW. dan para sahabat.
2. Sepertimana Yang Amat Berhormat
sendiri sedia ketahui, KEADILAN adalah ASAS yang paling utama ditekankan oleh
agama Islam apabila melaksanakan sesuatu perkara. Penekanan mengenai dengan
keadilan adalah sangat terserlah dalam ajaran Islam lebih daripada penekanan
yang terdapat dalam ajaran-ajaran yang lain dalam sejarah agama. Baginda
Rasulullah SAW. sewaktu mengembangkan agama Islam ialah usaha menghapuskan
ketidakadilan yang menjadi sebahagian daripada budaya dizaman itu.
3. Tidak perlu bagi saya menyatakan
disini betapa banyaknya terdapat ayat-ayat Al-Quran yang menegaskan tentang
pentingnya keadilan dan lebih banyak bagi ayat-ayat yang mencela sebarang jenis
kezaliman. Disamping itu al-Quran juga sentiasa menggesa supaya dielak daripada
terjadinya huru-hara dan Allah sendiri sangat tidak gemarkan kapada mereka yang
menyebabkan huru-hara berlaku. Kita hanya bertindak balas terhadap sikap permusuhan
dan serangan yang dilakukan terhadap kita. Di Malaysia, orang bukan Islam bukan
sahaja tidak memusuhi kita tetapi mereka memberi kerjasama bahkan membantu kita
dalam urusan-urusan yang bersangkutan dengan kegiatan dan amalan ajaran Islam.
4. Khusus mengenai undang-undang jenayah
PAS di Kelantan, kajian awal menunjukkan dengan jelas bahawa undang-undang itu
yang disediakan menerusi perjuangan sebuah parti politik ternyata bukan sahaja
menyebabkan ketidakadilan akan berlaku tetapi, sebaliknya ia akan membawa
kezaliman. Kebenaran kenyataan ini adalah berdasarkan kapada keterangan
berikut:
(i) Dakwaan bahawa undang-undang ini
akan dikuatkuasakan hanya di kalangan orang Islam sahaja dan tidak digunapakai
untuk orang bukan Islam akan menyebabkan ketidakadilan dan kezaliman yang
ketara berlaku. Memang benar di zaman Nabi Muhammad SAW., orang Yahudi biasa
dihukum di bawah undang-undang yang berada di dalam kitab Taurat mereka tetapi
kitab Taurat mempunyai hukuman yang tidak berbedza dengan hukum-hukum dalam al
Quran.
Mereka
yang berzina umpamanya, akan dihukum rejam sama seperti hukuman terhadap
jenayah yang sama bagi orang Islam. Justru itu tidak ada perbedzaan sama ada
penjenayah dihukum di bawah undang-undang Islam atau Undang-undang Yahudi di
zaman Nabi Muhammad SAW. Tetapi terdapat perbedzaan yang amat ketara di antara
hukuman di bawah undang-undang yang ada sekarang dengan hukuman di bawah
undang-undang jenayah yang dicadangkan oleh kerajaan PAS di Kelantan. Menghukum
orang Islam dengan lebih berat tetapi orang bukan Islam dengan amat ringan
untuk jenayah yang sama atau jenayah dilakukan bersama amatlah tidak adil dan
merupakan satu kezaliman, sedangkan undang-undang PAS akan menyebabkan
ketidakadilan dan kezaliman berlaku, maka undang-undang PAS tidak boleh
diterima sebagai undang-undang Islam atau secucuk dengan undang-undang Islam
ataupun selaras dengan ajaran Islam. Ia sebenarnya tertentangan dengan agama
Islam.
(ii) Masaalah kesalahan merogol wanita,
berdasarkan kapada undang-undang PAS, jika seseorang wanita yang belum kahwin
melahirkan anak maka ini adalah bukti ia telah berzina dan akan dihukum
mengikut undang-undang PAS, sedangkan apa yang sebenarnya berlaku ialah wanita
itu adalah mangsa rogol. Mengikut undang-undang PAS jika ia menuduh perogolnya,
tuduhan hanya boleh diterima sah jika terdapat empat orang saksi (yang terdiri
daripada orang-orang yang baik, yang tidak melakukan dosa besar) yang
menyatakan bahawa telah melihat dengan terang dan jelas bahawa yang dituduh
telah merogol wanita berkenaan.
Seperti kita ketahui, melainkan dalam
keadaan perang seperti di Bosnia diwaktu mana orang Serb merogol beramai-ramai
wanita Bosnia, tidak mungkin jenayah merogol dilakukan di hadapan saksi-saksi
yang terdiri daripada orang-orang yang baik. Jika saksi ini melihat dan mereka
tidak menolong wanita berkenaan, mereka boleh dianggap sebagai bersubahat
seperti penjenayah-penjenayah Serb bersubahat dengan perogol daripada kaum
mereka. Jika ada pun saksi, dan mereka tidak membuat apa-apa untuk menolong
mereka tidak boleh dianggap sebagai terdiri daripada orang yang baik, tetapi
disebaliknya dianggap sudah bersubahat. Dengan itu tuduhan mangsa rogol akan
ditolak dan perogol akan terlepas.
Keadaan di mana mangsa rogol dihukum
salah kerana melahirkan anak di luar nikah dan perogol dilepaskan sebagai tidak
bersalah kerana tidak ada saksi adalah sama sekali tidak boleh diterima oleh
sesiapa pun sebagai sesuatu yang adil, bahkan ia adalah satu kezaliman yang
dahsyat.
5. Hukum Hudud Islam bertujuan untuk
memberi keadilan kapada semua pihak. Ia bukanlah bertujuan untuk melakukan
kezaliman. Undang-undang PAS jelas menunjukkan ketidakadilan dan kezaliman yang
ketara akan berlaku. Justeru itu undang-undang yang disediakan oleh PAS
bukanlah undang-undang yang menepati ajaran Islam. Ia hanyalah undang-undang
ciptaan PAS yang bertentangan dengan penekanan oleh agama Islam yang menuntut
supaya menghukum secara adil dan menolak sebarang kezaliman. Kerajaan Pusat
akan sentiasa berpandu dan menerima ajaran-ajaran dan amalan Islam dari semua
aspek tanpa diheret oleh kehendak organasasi politik yang mempunyai kepentingan
yang lain daripada Islam dan kepentingannya .
6. Jika undang-undang PAS yang jelas
mengandungi unsur-unsur ketidakadilan dikuatkuasakan dinegara ini, dan jika ia
dikatakan itulah Hukum Hudud Islam maka umat Islam dan juga anggota masyarakat
bukan Islam akan hilang kepercayaan Islam membawa keadilan untuk penganutnya.
Ia juga memberi gambaran yang buruk terhadap agama yang suci ini dan
menjejaskan imej orang-orang Islam di kalangan penganut agama-agama yang lain.
Ia tetap akan menyebabkan penganut agama lain menjauhkan diri daripada agama
Islam dan menyebabkan orang yang berminat memeluk Islam menolaknya.
7. Kerajaan Pusat tidak berhajat untuk
bersubahat dengan PAS bagi melaksanakan ketidakadilan semata-mata untuk
kepentingan politik dan sokongan oleh orang yang telah diabui matanya. Kerajaan
Malaysia yang sentiasa dan terus mempertahankan ajaran dan nilai-nilai Islam
tidak dapat membenarkan Kerajaan Pas menjalankan sesuatu yang bercangah dengan
prinsip keadilan dalam Islam, maka Kerajaan Pusat akan mengambil tindakan yang
sewajarnya terhadap Kerajaan PAS demi menjaga maruah dan ketinggian martabat
Islam dan penganut-penganutnya.
DR. MAHATHIR BIN MOHAMAD
15 Julai 1994
Komen MH:
Kita sering dimomokkan oleh PAS dalam soal hudud di Kelantan telah dihalang oleh Tun Dr Mahathir. Hakikatnya TDM tidak pernah menghalang, tetapi beliau memberi pendapat mengenai hudud PAS Kelantan. Kita selama ini telah ditipu oleh Nik Aziz and the gang.
Jelas terbukti siapa yang berbohong tentang isi kandungan surat TDM kepada Nik Aziz sekarang
Sabda Rasulullah s.a.w yang maksudnya:
“Ada empat perkara, sesiapa yang melakukannya maka ia adalah seorang munafik tulen. Sesiapa yang melakukan satu daripada empat perkara itu, maka ia mempunyai salah satu daripada sifat munafik, hingga dia meninggalkannya . (Empat sifat itu ialah) apabila dipercayai ia khianat, apabila bercakap ia berdusta, apabila berjanji ia mungkir dan apabila bertengkar ia mengenepikan kebenaran. (Menegakkan benang basah ) “.
Hudud PAS Kelantan dan Hudud PAS Terengganu
Hudud PAS Terengganu 2002
Fikir-fikirkanlah.......
Boleh jemput pakar pakar dari timur tengah utk mendapat khidmat nasihat dan mengadakan perbincangan yg berterusan dan dipanjangkan hasil perbincangan ke majlis raja raja utk diperhalusi...dan dipanjatkan ke parlimen utk tindakan selanjut.....ini cuma pendapat hamba Allah yg masih perlu panduan dan bimbingan dari Allah swt
ReplyDelete