1. Bajet yang dibentangkan oleh
Dato’ Seri Najib nampaknya cukup ampuh sehingga menyebabkan Pakatan Rakyat
terpaksa terus memperkatakannya semata-mata untuk mencari kelemahan dan
menimbulkan keraguan. PR juga harus
terus mempertikaikan Bajet tersebut bagi mengalih pandangan rakyat daripada
Bajet tong kosong yang dibentangkan mereka.
2. Secara amnya, jumlah
peruntukan antara kedua-dua Bajet tidaklah banyak berbeza. Yang membezakan kedua-duanya ialah pertama,
ruang lingkup atau skop golongan rakyat yang mendapat manfaat di mana Bajet BN
merangkumi semua golongan dari OKU hinggalah kepada korporat tetapi Bajet PR
hanya melibatkan rakyat secara umum.
3. Keduanya ialah perancangan
BN jelas mengambil kira kesan dalam jangka masa panjang tetapi PR hanya fokus
kepada kesan segera.
4. Ketiganya, Bajet BN adalah
menjurus kepada kesejahteraan rakyat dan kemajuan negara tetapi PR hanya
menumpukan kepada faedah langsung kepada rakyat tanpa memikirkan kesannya
kepada ekonomi negara.
5. Keempat, Bajet BN adalah
selari dan tidak pernah tergelincir dari corak dan jatidiri negara yang
berlandaskan dasar-dasar ekonomi sedia tetapi Bajet PR kelihatan cenderung
untuk mencabar dasar-dasar negara, malah tidak begitu konsisten dengan Buku
Jingga mereka sendiri.
6. Antaranya, penghapusan duti
eksais kenderaan sebanyak 20%, pendidikan percuma dan penghapusan PTPTN.
7. Menurut laman Suara PR,
alasan ia tidak selari dengan Buku Jingga ialah kerana kesemua insentif tersebut
bersifat jangka panjang sedangkan Buku Jingga adalah janji 100 hari pertama
Pakatan Rakyat jika diberi kuasa untuk memerintah negara.
8. Malah, laman tersebut juga
mengakui bahawa penghapusan PTPTN tidak akan berlaku dalam sekelip mata tetapi
mengambil masa 2 tahun, begitu juga dengan penghapusan tol di mana yang
dijanjikan di dalam Buku Jingga bukanlah penghapusan segera tetapi ‘tindakan
segera (dalam masa 100 hari) untuk mengarahkan Khazanah Berhad, Kumpulan Wang
Simpanan Pekerja (KWSP) dan lain-lain badan
milik kerajaan yang memiliki konsesi lebuhraya untuk menyempurnakan ambil alih aset lebuhraya oleh
kerajaaan dengan tujuan menghapuskan
tol’.
9. Jawapan yang diberi oleh PR
mengenai percanggahan Bajet Alternatif dengan Buku Jingga menunjukkan yang mereka
sememangnya berniat untuk mengelirukan rakyat.
10. Bagi menutup mata rakyat
dari menyedari putar-belit mereka, PR mewar-warkan bahawa Bajet yang
dibentangkan mereka akan membolehkan rakyat memiliki pendapatan boleh diguna
pakai tambahan sebanyak RM930 setiap bulan iaitu dari penjimatan harga kereta
yang lebih rendah iaitu sebanyak RM70, penjimatan daripada penghapusan tol
(RM50), penghapusan pinjaman bagi peminjam PTPTN yang layak (RM200), elaun
pengajaran khas yang dijanjikan dalam Buku Jingga (RM500), sumbangan kerajaan
ke dalam Caruman Wanita Nasional (RM50) dan penjimatan daripada harga makanan
dan barangan susulan kos minyak dan pengangkutan (RM60).
11. Kita percaya, bukan semua
rakyat Malaysia buta ekonomi seperti Anwar Ibrahim yang hanya berkelulusan
Pengajian Melayu dengan gred cukup-cukup makan. Dan kita pasti, hujah penjimatan RM930 ini
tidak mampu memperdaya rakyat yang benar-benar bijak.
12. Bukan semua rakyat terlibat
dengan pinjaman PTPTN, dan bukan semua rakyat bekerja sebagai guru yang akan mendapat
elaun RM500 sebulan serta bukan semua rakyat perlu melalui jalan bertol,
melainkan mereka yang tinggal di bandar besar.
Sedangkan majoriti rakyat berada di kampung-kampung dan bandar-bandar
kecil. Oleh itu, bagaimanakah nilai
penjimatan RM930 itu bagi diri mereka-mereka ini?
13. Selain itu, penjimatan harga
kereta sebanyak RM70 tidak akan membawa banyak perbezaan. Manakala penurunan harga minyak dan makanan
adalah bergantung kepada harga pasaran dunia dan bukan seratus-peratus di
tangan kerajaan PR.
14. Namun, katakanlah kerajaan
PR masih mampu menunaikan semua janji ini, rakyat mungkin boleh bergembira,
tetapi hanya untuk sekejap cuma. Ini
kerana pendidikan percuma, penghapusan PTPTN dan tol, penurunan harga minyak
dan barangan serta duti eksais kenderaan bakal meletakkan negara dalam keadaan
krisis dalam masa hanya beberapa tahun dari perlaksanaannya.
15. Pendidikan percuma serta
penghapusan tol dan PTPTN bermakna kos akan ditanggung oleh kerajaan, sekali
gus menjejaskan peruntukan untuk bantuan dan program lain yang lebih memberi
manfaat kepada rakyat. Selain menyumbang
kepada masalah lain iaitu kualiti pelajar yang menurun lalu membawa kepada
masalah sosial yang bertambah. Begitu
juga dengan kualiti penyelenggaraan lebuhraya juga tidak mustahil akan mengalami
nasib yang sama.
16. Manakala penghapusan duti
eksais kenderaan sebanyak 20% pula akan menyebabkan industri kereta terpaksa
menanggung harga barangan yang lebih tinggi untuk terus beroperasi serta mampu
membunuh industri automobil nasional dalam jangka masa panjang. Ini pastinya satu kerugian yang besar untuk
negara dan juga rakyat termasuk vendor-vendor yang terlibat dalam industri
ini.
17. Begitu juga dengan
perancangan PR untuk memecahkan monopoli dalam perniagaan yang mana mendedahkan
GLC kepada pemilikan asing selain ‘menjerut’ peluang kaum bumiputera untuk
sama-sama duduk di bangku korporat.
18. Dari semua ini, kelihatan
jelas bahawa PR menganggap rakyat semua adalah bodoh-bodoh belaka dan tidak
mampu mengupas dan meneliti kesan jangka panjang dari Bajet yang dibentangkan
mereka.
19. Hakikatnya, rakyat dapat
melihat dengan jelas bahawa PR tidak berpandangan jauh dalam merancang Bajet
kerana Bajet Alternatif PR adalah sebenarnya Bajet Pilihanraya. Oleh itu, segala-galanya difikir dan
dibentangkan untuk menang pilihanraya bukan untuk kesejahteraan rakyat dan
negara.