mykmu.net

Tuesday 15 October 2013

PANAS !!! TONY PHUA SASAU, GUAN ENG MEROYAN: ANGKATAN TENTERA MALAYSIA BAKAL MENUBUHKAN KOR MARIN

MH telah menyertai Hari Media bersama Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dan Kementerian Pertahanan baru-baru ini.
Program selama 2 hari ini mendedahkan para pengamal media kepada kehidupan tentera laut diadakan di Pusat Hidrografi Nasional TLDM di Pelabuhan Klang. Pengamal media turut diberi peluang belayar bersama KD Kelantan dan juga KD Laksamana Tun Abdul Jamil. Di hari kedua Menteri Pertahanan turut serta menyertai warga media diatas kapal. 

Angkatan Tentera Malaysia bakal menubuhkan Pasukan Marin bagi memantap keupayaan "ampihibious" yang kini semakin penting termasuk pengawalan keselamatan negeri Sabah. Unit-unit yang sedia ada daripada ketiga-tiga cabang ATM akan dilatih menjalankan operasi darat dan laut (amphibious). Iniatif ini tidak mengambil masa yang lama dan penggunaan kos juga akan dapat dikurangkan. 

Disamping itu Kementerian pertahanan akan membina Pangkalan TLDM yang baru di Bintulu bagi memastikan keselamatan perairan Malaysia Timur terjamin. Usaha ini dilakukan memandangkan Bintulu merupakan pusat aktiviti cari gali hidrokarbon yang pesat membangun dan memerlukan jaminan keselamatan. 

Kapal Littoral Cambat Ship (LCS) akan memulakan operasi pada 2018 dan akan menjadi aset utama TLDM bagi menjaga keselamtan negara. Sebanyak 6 buah kapal klas ini akan menjalankan tugas-tugas rondaan terutamanya kawasan tumpuan ekonomi negara. Kementerian akan juga membeli aset-aset kritikal untuk membantu industri pertahanan. 

Berikut adalah sebahagian daripada gambar-gambar yang dirakam MH ketika hari media tersebut 





Taklimat media pada hari pertama


 lawatan pengamal media disekitar Pusat Hirografi 
















 Demonstrasi melawan kebakaran diatas kapal 


 Demonstrasi anti keganasan


P/s : Kita tunggu reaksi daripada Tony Phua dan pembangkang lain mengenai perkara ini...

No comments:

Post a Comment