1. Umum sedia maklum bahawa
orang-orang PAS menganggap parti mereka sebagai agama. Tetapi tahukah anda bahawa ‘agama PAS’ ini
juga mempunyai berbagai mazhab? Ajaran
mazhab-mazhab di dalam ‘agama PAS’ ini pula berbeza mengikut ‘mood’ pemimpin
selain masa, tempat dan keadaan semasa.
2. Tidak dapat dipastikan ada
berapakah mazhab di dalam PAS tetapi yang dapat dikenalpasti ialah 3 iaitu
Mazhab Hadi, Mazhab Nik Aziz dan Mazhab Azizan.
Antara perbezaan ajaran
mazhab-mazhab ini ialah mengenai binaan patung.
3. Mazhab Azizan nampaknya
berpegang kepada binaan patung adalah tidak salah. Oleh itu, setelah mengambil-alih Kedah, PAS
tidak pernah langsung menyentuh soal kewujudan patung helang bersaiz gergasi di
Pulau Langkawi sebagai berunsur syirik.
Ini amatlah berbeza dengan mazhab Nik Aziz dan mazhab Hadi yang
mengambil soal patung sebagai sesuatu yang serius dan perlu dihapuskan dengan
seberapa segera.
4. Kerana itu, sejarah
pemerintahan PAS di Kelantan yang mengamalkan mazhab Nik Aziz, bermula dengan
‘memancung’ kepala patung-patung kijang di bulatan dekat jambatan Sultan Yahya
sejurus selepas mengambil-alih negeri itu pada tahun 1990.
5. Pendirian yang sama dipegang
oleh mazhab Hadi dimana pada 3 Mac 2000, selepas PAS mengambil-alih Terengganu,
Exco Terengganu Wan Hassan Mohd Ramli telah membuat kenyataan berikut,
“Terengganu akan roboh semua patung haiwan termasuk patung sotong dan udang di
Bandar Marang. Tindakan meroboh itu
dibuat sebagai mengikut langkah Kerajaan Pas Kelantan yang merobohkan replika
Kijang di bulatan Tuan Padang,Kota Bharu sebaik sahaja memerintah negeri itu
pada tahun 1990".
6. Pendirian ini bagaimanapun
semakin longgar kerana masih terdapat beberapa patung lain yang tidak
dirobohkan di sekitar Terengganu.
Justeru, pada 31 Mei 2000, iaitu tidak sampai pun dua bulan kemudian,
Haji Hadi membuat kenyataan berikut, "patung-patung di kawasan lain akan
dihapuskan secara berperingkat apabila masyarakat tempatan sudah mula faham
mengenai hukum.”
7. Kelonggaran pendirian ini
juga selaras dengan mazhab Nik Aziz yang mana menyaksikan kemeriahan pembinaan
patung-patung yang berbagai rupa dan kedudukan dan bersaiz gergasi selepas
1990. Antaranya, Patung Buddha berdiri
di Bachok di bina pada tahun 2002 dengan sumbangan org ramai sebanyak 2 juta
mempunyai ketingian 36 meter dan 30 meter garis pusat. Kerajaan negeri sendiri telah meluluskan
projek itu dan telah memberi sumbangan sebanyak RM60,000 melalui wakilnya Datuk
Anuar Tan. Selain itu, Terdapat juga
100 patung kecil pelbagai jenis dan 2 ekor naga raksaksa.
8. Berhala duduk yang berada di
Jong Bakar, Tumpat pula, mempunyai ketinggian menyamai 5 atau 6 tingkat
bangunan.
9. Suatu ketika, dunia
dikejutkan dengan tindakan Taliban memusnahkan patung Buddha di Bamiyan. Pantas, rakyat Malaysia mengaitkannya dengan
mazhab Hadi dan mazhab Nik Aziz yang tidak menunggu lama untuk memusnahkan
patung sejurus mendapat mandat dahulu.
110. Namun, terbukti bahawa
pendirian kedua-dua mazhab itu telah benar-benar berubah dan seiring dengan
mazhab Azizan kini apabila Hassan Shukri, melalui Harakahdaily pada 25 Ogos
2001 menyatakan bahawa “mereka mahu memburukkan nama PAS seumpama Taliban di
Afghanistan yang memusnahkan patung Buddha di Bamiyan sebelum ini.” Jelas, PAS cukup terganggu dan tidak suka
dikritik kerana menghapuskan patung-patung.
11. Kerajaan Barisan Nasional,
walaupun sering dituduh sebagai sesat dan tidak Islam oleh PAS tetap mengambil
serius soal patung yang bertujuan untuk disembah iaitu syirik. Oleh yang demikian, ketika pemerintahan BN di
Kelantan, permohonan masyarakat siam untuk membina sebuah tokong gergasi pada
awalnya tidak diluluskan oleh kerajaan negeri (BN) memandangkan saiz yang
dicadangkan terlalu besar dan tinggi. Namun setelah dirayu berkali-kali dan
mengambil kira kebebasan beragama, maka akhirnya pembinaan tokong itu
diluluskan dengan beberapa syarat, iaitu ia mesti dibina dalam bentuk
berbaring, tidak boleh dalam bentuk menegak seperti cadangan asal dan mestilah
terlindung supaya tidak mengganggu masyarakat melayu/islam di sekitarnya.
12. Namun, semua syarat-syarat
ini jelas tidak relevan dalam agama PAS pada hari ini kerana membiarkan patung
agama Buddha dibina tanpa syarat khas selain menyokong PAS dalam
pilihanraya.
13. Hari ini, kita melihat
ketiga-tiga mazhab PAS itu telah sepakat bahawa ‘patung’ bukan lagi masalah
dalam ‘agama PAS’ sekali gus, soal syirik yang disebut dalam Islam adalah tidak
timbul langsung. Penganut PAS tidak
pernah mempersoalkan perkara ini, dan cukup akur dengan apa sahaja fatwa yang
dikeluarkan oleh pemimpin mereka. Sama
seperti masalah berkenaan bekerjasama dengan bukan Islam, undang-undang
sekular, arak, judi, pusat hiburan dan sebagainya di mana dahulu haram,
sekarang halal belaka.
Salam,
ReplyDeleteLink hebat blog tuan sudah kami pautkan. Mohon pautkan link kami www.mukapetang.com
Terima kasih
Terima kasih kerana telah pautkan link blog saya kepada blog tuan/puan. Saya dah pun pautkan link blog tuan/puan
ReplyDelete