1. Apabila fahaman liberalnya terdedah, Nurul Izzah pantas
menuding jari kepada akhbar berbahasa Melayu pro-kerajaan sebagai memutar-belit
kenyataannya berkenaan hak menukar agama bagi umat Islam. Hairan sekali kerana, kenyataan yang sama
juga telah dipetik oleh Malaysiakini tetapi Nurul Izzah langsung tidak
menyalahkan Malaysiakini.
2. Hari ini, Malaysiakini mengambil inisiatif memaparkan
transkrip penuh soalan dan jawapan Nurul Izzah dalam forum tersebut dan
ternyata tiada apa yang disalahlapor atau diputarbelit oleh mana-mana pihak
seperti yang didakwanya.
3. Kemudian, muncul pula seorang peguam meluahkan rasa
kecewa terhadap Nurul Izzah kerana membuat pusingan 180 darjah di akhbar
sedangkan beliau yang menjadi peserta forum adalah antara yang mengemukakan
soalan kepada Nurul Izzah berkenaan isu tersebut. Dan menurutnya, Nurul Izzah telah memberi
jawapan yang jelas bahawa hak menukar agama adalah juga tertakluk juga ke atas
umat Islam.
4. Untuk berlaku adil kepada Nurul Izzah, beliau juga ada
menambah bahawa semuanya terpulang kepada kualiti seorang Muslim untuk tidak
mudah terpengaruh dengan ajaran agama lain.
5. Namun, untuk berlaku adil juga kepada media yang dituduh
memutarbelit kenyataannya, Nurul Izzah tidak pernah menambah kenyataan berikut
ketika di dalam forum itu, iaitu,“Saya berpegang pada pendirian umum sedia ada,
iaitu setelah memeluk Islam, seorang Muslim tertakluk dengan Syariat Islam;
sebagaimana seorang warganegara tertakluk dengan Perlembagaan Persekutuan,”
sepertimana yang dinyatakannya di media.
6. Justeru, siapa sebenarnya yang membelit siapa?
7. Jelas, Nurul Izzah, semakin menyerupai bapanya Anwar
Ibrahim yang terkenal sebagai talam berpuluh-puluh muka. Memandangkan forum diadakan di gereja, maka
Nurul Izzah merasakan ‘selamat’ dan sesuai untuk menunjuk keterbukaan dan
menyerlahkan fahaman liberalnya.
Tujuannya pastilah untuk meraih sokongan penganut Kristian dan juga
golongan liberal.
8. Tetapi, Nurul Izzah telah gagal melihat beberapa langkah
ke depan untuk mencongak kesannya terhadap masyarakat dan umat Islam apabila
kenyataannya disebarkan oleh media.
Nampaknya, dalam keghairahan untuk meraih sokongan satu golongan, Nurul
Izzah telah terlupa bahawa di zaman IT ini, apa saja yang dikatanya, tidak akan
habis di situ sahaja, tetapi akan tersebar dengan pantas dan luas.
9. Maka, Nurul Izzah terpaksa membuat U-turn bila berhadapan
dengan masyarakat yang majoritinya umat Islam.
Namun, terlajak perahu boleh diundur, terlajak cakap buruk
padahnya. Sebagai seorang ahli politik,
Nurul Izzah patut cukup arif akan peribahasa ini.
10. Kini, yang dipersoalkan bukan lagi sama ada Nurul Izzah
seorang liberal yang mempunyai pendirian ‘longgar’ terhadap murtad atau sama
ada beliau seorang Muslimah sejati yang berpegang kuat kepada syariat dan tidak
akan berkompromi dalam soal akidah umat Islam.
11. Tetapi, apa yang terserlah kini ialah sikap Nurul Izzah
yang suka membelit kenyataan sendiri, sama seperti bapanya. Seperti yang kita tahu, sikap suka membelit
dan berbohong selalunya datang dalam satu pakej. Dalam kes ini, kita tidak tahu yang manakah
atau siapakah dan apakah pendirian Nurul Izzah sebenarnya. Atau, yang mana satu pendiriannya yang
sebenar dan yang mana satu hanya lakonan atau pembohongan.
12. Pihak Kristian atau pihak liberal tidak boleh mempercayai
keterbukaannya kerana kenyataannya boleh berubah sebaik saja beliau melangkah
keluar dari pentas ceramahnya.
13. Umat Islam juga tidak boleh mempercayainya kerana beliau
boleh berkata apa saja untuk menjaga dan menarik hati kita.
14. Nurul Izzah perlu memilih satu watak sahaja jika ingin
berjaya sebagai seorang ahli politik.
15. Seharusnya beliau mempelajari semua ini dari kesilapan
bapanya iaitu seseorang ahli politik tidak boleh memilih untuk melakonkan semua
watak kerana lambat laun, beliau pasti akan membelit diri sendiri. Akibatnya, beberapa pihak di barat telah pun
menarik diri dari Anwar dan mendedahkan betapa Anwar seorang penipu. Malah, gelaran talam dua muka dan sesumpah
juga adalah diberi oleh penulis-penulis di barat.
16. Sementara teman-teman ABIM juga mula menjauhkan diri, dan
seorang demi seorang dari ‘inner-circlenya’ keluar parti.
17. Justeru, Nurul Izzah perlu membuat keputusan apakah
pendiriannya atau sekurang-kurangnya watak apakah yang ingin dimainkannya untuk
hari ini dan selama-lamanya. Apakah
beliau benar-benar percaya kepada pluralisme agama, dan rela membuka ruang
murtad dengan membenarkan semua agama berdakwah secara terbuka, atas alasan
ayat AlQuran yang menegaskan tiada paksaan dalam beragama?
18. Apa jua, Nurul Izzah perlu tahu bahawa isu di sini
bukanlah tentang iman dan akidahnya kerana itu adalah antara beliau dengan
Allah SWT., tetapi isu ini adalah
berkenaan pendiriannya atau siapa dirinya.
Rakyat dari semua golongan perlu tahu siapa yang menjadi pemimpin mereka
agar tidak tersalah memilih si ular sawa
No comments:
Post a Comment