1. Antara yang bakal menjadi mangsa sekiranya Pakatan Rakyat berkuasa di Putrajaya ialah bidang pendidikan khususnya bagi anak-anak Melayu.
2. Secara ringkas kewujudan
Dasar Pendidikan Kebangsaan adalah hasil sumbangan besar melalui Laporan
Abdul Rahman Talib pada tahun 1960 yang menyusuli Penyata Razak sebelum merdeka
pada 1956.
3. Penyata Razak kemudiannya telah dimaktubkan dalam Ordinan
Pelajaran 1957 yang antara lain menjadikan Bahasa Melayu sebagai Bahasa
Kebangsaan sekaligus berperanan sebagai bahasa perpaduan dan bahasa pengantar
di sekolah.
4. Ia juga bertujuan mengeratkan perpaduan antara kaum
Melayu, Cina dan India sebagai satu rumpun bangsa di Tanah Melayu di samping
mengembangkan sistem pendidikan agar jurang perbezaan antara kaum dapat
dikurangkan.
5. Semua ini adalah dengan objektif untuk melahirkan
masyarakat yang berdisplin, bertoleransi, terlatih, liberal dan progresif.
6. Kemudian bidang pendidikan melalui satu lagi fasa baru
apabila Laporan Jemaah Menteri 1979 dibentangkan dengan tujuan utama untuk
mengkaji semula matlama-matlamat dan keberkesanan sistem pendidikan yang
diamalkan bagi memastikan keperluan tenaga manusia negara dipenuhi dalam jangka
pendek dan jangka panjang di samping untuk memastikan sistem pendidikan
memenuhi matlamat negara untuk melahirkan masyrakat yang bersatu berdisiplin
dan terlatih.
7. Pada tahun 1996 Akta Pendidikan digubal yang merupakan
lanjutan dan pembaharuan dari Akta Pelajaran 1961 serta berpaksi kepada
perakuan-perakuan utama Penyata Razak 1956 yang menjadi asas dasar pendidikan
kebangsaan.
8. Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang dilancarkan pada 1983
menjadi mencetus kepada penggubalan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan
(2006-2010) dan terakhir Laporan Awal Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia
2013-2025 yang dilancarkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada
September 2012.
9. Ia menggariskan 11 anjakan strategik dan operasi untuk
mengubah sistem pendidikan negara berdasarkan keberhasilan pada lima aspek
iaitu akses, kualiti, kesaksamaan, perpaduan dan kecekapan.
10. Dalam semua dasar, program serta perancangan yang telah
dilaksanakan sepanjang tempoh 55 tahun sejak merdeka, matlamat memperkasakan
pendidikan anak-anak Melayu sentiasa menjadi asas yang kukuh di bawah
pentadbiran Barisan Nasional.
Atas dasar pendidikan pro-Melayu inilah berpuluh ribu
anak-anak Melayu mendapat peluang untuk melanjutkan pelajaran di luas negara di
atas biasiswa kerajaa.
Ini tidak termasuk ratusan ribu lagi graduan Melayu yang
berjaya dihasilkan melalui institusi-institusi awam tempatan.
11. Institut Teknolgi MARA telah dinaiktaraf kepada
universiti dan kampusnya dibina di seluruh negara termasuk Sabah dan Sarawak
yang telah membantu puluhan ribu anak-anak Melayu dari kampung, desa dan luar
bandar.
12. Diperingkat sekolah menengah kerajaan telah membina
beratus-ratus sekolah sains dan Maktab Rendah Sains MARA berasrama penuh yang
juga menyediakan pendidikan kepada
jumlah anak-anak Melayu yang mencapai keputusan peperiksaan yang cemerlang.
13. Dasar pendidikan pro-Melayu ini bakal terancam dan
terhakis angkara seorang yang bernama Anwar Ibrahim yang cita-cita hidupnya
hanya untuk menjadi Perdana Menteri.
14. Perbuatan beliau menyambut dengan penuh kemesraan
kira-kira 500 ahli pertubuhan pendidikan Cina yang ekstrim yang bernama Dong
Zhong di Parlimen pada 28 September lalu dianggap satu pengkhianatan amat besar
kepada umat Islam.
15. Apatah lagi tindakan itu seakan dirancang kira-kira dua
minggu setelah pelancaran Pelan Pembangunan Pendidikan (2013-2035).
16. Mengapa Anwar sanggup berpeluk dengan pemimpin Dong Zhong
yang bersikap ekstrimis dan hanya mementingkan agenda pendidikan Cina tidak
susuh untuk dianalisa.
17. Anwar perlukan sokongan DAP untuk merealisasikan
impiannya menjadi Perdana Menteri sementara Dong Zhong adalah dahan daripada pokok parti rasis Cina itu.
18. Ketua Pembangkang itu rela Dong Zhong mempertikaikan Akta
Pendidikan 1996 yang mana Anwar ketika menjadi Menteri Pendidikan pernah
mempertahankan bermati-matian.
19. Kini Anwar sudah bertukar angin kerana sanggup melayan
tuntutan-tuntutan Dong Zhong yang melampaui batas.
20. Bukankah keterlaluan namanya itu jika Dong Zhong mendesak
kerajaan supaya membenarkan mata pelajaran Sejarah berasaskan sejarah China
diajar di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC)?
21. Di manakah Anwar meletakkan akal dan otaknya ketika Dong
Zhong mengancam kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan negara?
22. Apakah Anwar kini sanggup anak bangsanya merempat di
tanah air sendiri jika Dong Zhong satu hari nanti mampu mencapai hasrat dan
cita-citanya yang diperjuangkan sejak puluhan tahun lalu.
23. Adalah ini satu sifat seorang pemimpin yang bangga
digelar Islamik dan kononnya pejuang bangsa?
24. Dakapan mesra Anwar hanya indikasi kepada satu titik
permulaan yang bakal meranapkan agenda pendidikan Melayu ayng dilakukan oleh
seorang yang menggelar dirinya reformis dan pejuang rakyat.
Apa yang dilakukan Anwar sekarang memamg tipikal sikap "Keling Karam: yang bergendang sehebat-hebatnya hanya untuk mencari dan mahukan tumpuan diberikan kepadanya. Tetapi "kokok berderai-derai tapi ekor bau tahi " adalah lebih sesuai baginya dan dalam dia sebok-sebok menabur dan membuat honar dia memang rela "menang sorak sedangkan kampungnya sudah pun tergadai". Perangai inilah yang telah lama dikaji oleh penjajah barat lantas memanipulasi kelemahan orang Melayu yang Prinsip hidup yng tersasar yg telah mereka amalkan yakni "kalau aku tak dapat, aku pastikan orang lain juga tidak akan dapat". Apakah yang telah kau lakukan Anwar? sehinggakan kau hilang pertimbangan dan sanggup memusnahkan umat seagamamu? Wajah hipokrit mu sudah tidak mampu menyorok kebatilan yang kau lakukan! Adakah kau fikir kau akan hidup selamanya?
ReplyDelete